Trafikanter och dopning

Ja, inte i samma mening men två ämnen som dök upp.

Ska först och främst erkänna att jag kör bil. I stort sett alltid när jag ska någonstans. Det blir sällan cykel eller promenad. Väldigt sällan buss.

För några år sedan fick vi en lag som gav gångtrafikanter företräde i alla situationer. Gångtrafikanter är utsatta i trafiken och ska skyddas. Det håller jag med om. Men jag tycker att tillbuden efter lagens tillkomst har ökat. Jag upplever i stort sett dagligen situationer där gångtrafikanter går rakt ut i gatan utan att bry sig om trafiken för övrigt. Dessutom verkar det som cyklister börjat ta efter och dessutom cyklar man på övergångsstället.

I morse var jag nära att köra på en cyklist som cyklade på ett övergångsställe intill en rondell och därefter genade tvärs över mötande trafik. Där kom jag. Eftersom hon bytte riktning väldigt tvärt var det svårt att förutse vart hon skulle ta vägen. Tur att jag var med.
En ung tjej dessutom utan hjälp.

Hon gjorde i och för sig fel, men även om man har lagen på sin sida så spelar det inte så stor roll. Asfalt är hård. Bilar är hårda. Huvuden är mjuka.

Dopningsfrågan är aktuell igen i och med Friidrotts-VM. Till OS i Peking var Kina oerhört dominerande. Var är kineserna idag? Nu är det Jamaica som dominerar på löparbanorna med Bolt i huvudrollen. Några har åkt fast för dopning. Andra inte. Än.
Såg 800-metersfinalen för damer igår. Det var svårt att tycka att det var ett fantastiskt lopp av hon som vann när man såg kroppen och rörelsemönster. Hörde man dessutom intervjun efteråt så börjar man undra.

Thomas Bogsjö
Kontorschef
Handelsbanken Borås Viared

Kommentera

