”Svagt nedåt med bankerna i täten” (och Mupparna!)

Är en av rubrikerna från dagens tidning på börssidan. Ja, inte det som står inom parentes…

Stämmer det verkligen? Jag visste ju att Handelsbanken gått upp en 50-öring igår.

När jag stämde av börskurserna igår så visade det sig…

…att Handelsbanken gått upp 0,3%
…att Nordea gått upp 0,7%

…att SEB gått ner 4,0%
…att Swedbank gått ner 1,5%

Konstaterade återigen det trista i att journalister gärna drar alla över en kam. Det är inte ”bankerna” – det är två banker som utmärker sig negativt. Samma sak när det gäller ”eländet” i Baltikum. Det är framför allt två banker som utmärker sig.

I ett inslag i TV4:s nyhetsmorgon för ett par veckor sedan gjordes klart hur viktigt det är att skilja på bankerna.

Det är inte ”bankerna” – det är två banker som utmärker sig.

Häromdagen så nynnade min dotter helt plötsligt när vi satt i bilen: ”Mah-Na-Mah-Na”.

Jag frågade var hon hade fått det ifrån och om hon visste var det kom ifrån. Inte en aning var svaret. När vi kom hem sökte jag på Youtube på Mah-Na-Mah-Na och hittade genast vad jag letade efter. The Muppet Show. Vi skrattade gott när vi såg sekvensen och hörde ”sången”. Jag kopplade ihop videon på Youtube med Facebook och fick genast ett antal glada tillrop.

The Muppet Show sändes 1976-1981. Ett tag sedan…

På den tiden satt man som klistrad varje gång. Alternativen på TV var ju inte så många. Det var då vi bara hade två TV kanaler. Obegripligt.

Mina favoriter var de två gubbarna på läktaren, Waldorf och Statler, som avslutade varje program med spydiga kommentarer och urusla skämt.

Får nog leta upp ytterligare snuttar och mjuka upp skrattmusklerna.

”Låten” fastnar lätt på hjärnan. Hörde precis en kollega nynna: ”Mah-Na-Mah-Na”…

Thomas Bogsjö
Kontorschef
Handelsbanken Borås Viared

Kommentera

