Tisdag 6 december 2011

Då var det dags igen. Snö och halka. Kaos i trafiken. Möttes av kommentaren från en granne i morse när jag var ute och skottade för första gången i år. ” Då var det dags igen…”.
Bara att gilla läget och konstatera att om 17 dagar (tror jag…) så vänder det och blir ljusare igen.

Läste i gårdagens DI om två Boråsföretag som placerade sig högt på listan över Sveriges Gasellföretag 2011. Oxeon på 7:e plats och IKKAB på 22 plats. Kul och grattis!

Läste häromdagen en artikel om att barn till aktiva föräldrar blir mer aktiva än andra barn. Självklart! I artikeln konstaterades att om föräldrarna sitter i soffan varje kväll och tittar på TV så är det svårt att motivera barnen att aktivera sig. Det är en del av föräldraansvaret!

P1 har ett program på fm där lyssnarna får ringa in och uttrycka åsikter om det mesta. Ganska kul att lyssna på. Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Vardagliga och nära ting och stora värdsliga frågor. När jag lyssnade på programmet i sommras skrattade jag gott.  Mitt bland stora värdsliga frågor dök en kvinna upp som hade lösningen på att måsarna satt på lyktstolpar och smutsade ner. Övre delen av lyktstolparna skulle vara formade som en kon. Den spetsiga toppen skulle göra det omöjligt för måsarna att sätta sig. Frågan är väl bara vart de tar vägen istället. Det som måste ut – måste ju ut, så att säga.

Igår hörde jag, delar av, en kvinna som menade att börs och obligationsmarknad mm skulle skrotas. Det var roten till allt ont. Liknande kan man höra då och då, liksom att banker och finansmarknad i övrigt ska bort. Jag har dock aldrig hört något alternativ. Vad vill man ha istället? Hur ska kapitalet kanaliseras från investerare till den som har kapitalbehov? Vem ska hantera transaktioner? Och allt annat…

Kommentera

