Måndag 19 mars 2012

Jag erkänner.

Jag är en P1-lyssnare.

Åldersvarning sa nån, men de vete…

Då och då lyssnar jag på andra kanaler också. Även reklamkanaler. Men tröttnar alltid efter ett tag. Väldigt mycket skval och skvaller, men lite substans.  Jag vänder alltid tillbaka till P1. På morgonen blir det alltid P1. Nyhetssändningarna på morgonen är suveräna. Har man lyssnat på det så behöver man inte så mycket mer. Tycker också att utrikeskorrarna i P1 är väldigt bra. De ger en bra bild av det som händer i världen. Deras beskrivning är dessutom ofta så målande att man får en tydlig bild av hur det ser ut. TV bilden behövs inte. Den finns på näthinnan ändå.

När jag satt i bilen igår em lyssnade jag på ett reportage i P1 om väderprognoser. Reportaget gick ut på kvällspressens sättt att hantera väderprognoser. De innehåller då och då vad de kallar långtidsprognoser. Och då snackar vi långa. Årets prognoser eller sommarens väder eller så blir hösten. Någon på SMHI intervjuades som sa att de ger aldrig längre prognoser än 13 dagar. Det går nämligen inte att prognosticera längre. Däremot ringer ofta journalister från kvällspressen till SMHI och vill veta bl a hur sommarens väder blir. Redan ett halvår innan.  Meteorologen på SMHI berättade att en journalist från kvällspressen ringt och ville ha hennes uppfattning om sommarens väder. Hon svarade att det bara ger prognoser i 13 dagar och att det är omöjligt att förutse hur sommaren ska bli. Journalisten sa då att det spelade inte så stor roll. Artikeln var redan skriven. Hon ville bara stämma av.

Rubriken blev naturligtvis något i stil med ”Allt om sommarens väder enligt SMHI”.

Så går det till.

Ett svar to “Måndag 19 mars 2012”

  1. Mikael Bogsjö Says:

    Erkänner jag också – och jag som är yngre. Ingen radiokanal slår P1

Kommentera

