Torsdag 12 april

Tiden går och det var länge sedan jag skrev något senast. Tiden är ju en knapp resurs och det är mycket som ska hinnas med.

Allsvenskan har hunnit starta. En något annorlunda start än de flesta förmodligen förväntat sig när lag som Åtvidaberg, Norrköping, Häcken och Syrianska ligger i toppen.
Ikväll är det match i Borås. Elfsborg mot Norrköping. Det innebär förhoppningsvis en viss ommöblering i toppen.

Jag har tidigare nämt ett sparande som jag startade i en kapitalförsäkring i juni 2008. De fonder jag valde att placera i var Brasilien, Indien, Kina, Ryssland och Råvarufonden. Alla högriskfonder, men det var ett medvetet val. Starten var mindre lyckad. Stort börsras hösten 2008 och stor oro i världsekonomin.
Igår fick jag fondrapporten för 2011. Nu visste jag ungefär hur det hade gått men det blev väldigt tydligt i rapporten.
 Brasilien -22,5%, Indien -38,3%, Kina -18,0%, Ryssland -28,1% och Råvarufonden -5,7%.
Ingen kul läsning. Det låter som en stor del av kapital försvunnit.
Men så är det inte. Och det beror på att jag fortsatt spara månad efter månad.
Tittade på hur det ser ut idag och det visar sig att kapitalet ökat med 9,6%. Det innebär ca 2,5%/år sedan starten. Ingen fantastisk avkastning men en ökning.

Månadssparande är bra. Jag fortsätter spara och i samma fonder.

Kommentera

