Lördag 17 november 2012 (del 2)

Fick bli ett inlägg till idag. Kunde inte låta bli.

Jag kom på att musiken till Sagan om Ringen böckerna är John Lennons skiva (LP…) Mind Games.

Det är en lång resa dit. Nä, inte så konstigt egentligen. Igår kväll började jag lyssna på några gamla favoriter. Bl a Paul McCartneys (min stora idol!) Band on the Run. En fantastisk skiva som innehåller allt. Otroligt bra. Den är från 1973 och håller definitivt än. Sedan har jag fyllt på med en del gamla godingar och så blev John Lennons Mind Games tur. En inte så ofta spelad skiva men helt klart underskattat. Grymt bra! Också från 1973. När musiken började rulla ut fick jag helt plötsligt Sagan om Ringen böckerna framför ögonen. Märkligt? Nej faktiskt inte. När Mind Games gavs ut gick jag på gymnasiet. I Svenskan fick vi som uppdrag att läsa Sagan om Ringen och jag fullständigt älskade böckerna. Tror jag streckläste hela trilogin. Fastnade fullständigt. Och samtidigt lyssnade jag på Mind Games av John Lennon. Förmodligen i dåtidens hörlurar. De där stora plastiga heltäckande sakerna som man hade då. Och som börjar komma tillbaka nu. Därför förknippar jag Sagan om Ringen med John Lennons Mind Games.

Snacka om bilder (eller musik…) som fastnar.

På tal om det. Jag är mycket fashinerad av bröderna Fredrik och Teo Härén och deras föreläsningar (om du missat Fredriks föreläsning på Kunskapsdagarna 2007 så kolla påYoutube. Helt fantastiskt.) Du kan följa bröderna på www. interesting.org . Jag hörde Fredrik i Göteborg för en sju åtta år sedan. Han pratade bl a om hur svårt vi har att få bort bilder som en gång fastnat. Han gjorde ett test (som jag använt många gånger sedan och med samma resultat varje gång). Han frågade publiken så här:

”Vad är det för färg på korset på ambulansen?”

Först helt tyst. Sedan började några röster höras. Rött nej grönt nej…
Sedan sa han:

”OK. Vi testar så här istället. Vad är det för färg på ambulansen?”

Vit var det någon som ropade.Nej gul ambulansen är gul. Visst är ambulansen är gul.

”Men vad är det för färg på korset?”

Åsikterna gick i sär. Vissa var helt säkra på att det är ett grönt kors. Andra ville hävda att det var blått. Någon hngde kvar vid rött.

Vet du vad det är för färg på korset? Återkommer med svaret.

En sak är säker. De bilder som fastnar (eller musik) är svåra att tvätta bort.

Lämna en kommentar