Söndag 13 januari 2013

Söndag morgon har ett visst lugn över sig.En kopp kaffe och tidningen blir njutbart. Avkopplande helt enkelt.

Bilkörnng kan vara en spännande företeelse.Inte minst rondellkörning. Igår upplevde jag tre incidenter på kort tid. Två i rondeller och en annan mitt i centrala Borås. En incident var jag med om själv och två såg jag på nära håll.

”Blinka och sväng” är väl en taktik som många använder i rondeller. Och då uppstår ofta incidenter.Den jag upplevde själv var just en sådan. En bil ligger till vänster om mig i Knallelandsrondellen i Borås. Jag är på väg att svänga ur rondellen till höger och får en känsla av att bilen till vänster är på väg att göra samma sak. Känslan var rätt och istället för att ”följa sin egen fil” ur rondellen så blinkar och svänger vederbörande rakt in framför mig. Hade inte känslan funnits där så hade vänster fram blivit rejält tilltygad.

Senare ser jag en bil i centrala Borås som tillämpar ”skygglappar”. Bilen kör med hög fart rakt igenom en rondell och är centimetrar ifrån att köra rakt in i en bil som befinner sig i rondellen.Puh!

Och strax därefter den tredje incidenten. En bil kör ut från en parkeringsutfart över en trottoar och ska ut på Allégatan. Tycker förmodligen att ”jag kommer från höger” och kör rakt ut framför bilen som ligger framför mig. Som tur är gick det långsamt och alla hann stanna.

Det där med högerregeln och trottoarer eller gångbana är intressant. Visste du att högerregeln inte gäller om den som kommer från höger passerar en gångbana? Alingsåsvägen i Borås är ett bra exempel på en gata där det är många som inte känner till detta. Det var tidigare en huvudled. När det togs bort förlängdes samtidigt trottoarerna över korsningen och därmed ”försvann” högerregeln. Det är många som inte känner till det…

En annan intressant företeelse i trafiken är en skylt som betyder sammanvävning. Den är också obekant för de flesta. Vet du vilken det är?

 

Jag tycker det är dags att binda Bolån. Från den 1 januari 2012 har femårsräntan gått från 4,40% till 3,35% och tvåårsräntan från 3,92% till 3,04%. Historiskt sett väldigt låga räntor och så mycket lägre än så lär det inte bli. Det är till och med så att marknadsräntorna börjat röra sig något uppåt igen.

Bind nu om du funderar på det.

Kommentera

