Lördag 2 mars 2013

Lördag em. Precis tillbaka efter att ha sett Elfsborg vinna mot Ljungskile i Svenska Cupen med 5 – 1. Det märks att det börjar närma sig Allsvensk start. Idag var det riktigt bra. Kanske inte bästa motståndet men även de matcherna är viktiga att vinna. Att dessutom göra 5 mål känns bra.

Idag var det kallt att se på fotboll och jag ska erkänna att jag såg matchen inomhus från logeavdelningen. Ifrån samma loge som en del av det sparkapital som Elfsborg har. Spelare som inte spelade i form av Ishizaki, Hult och Hauger. Dessutom saknades Jon Jänsson och David Elm. Och inte minst Bangura. Känns som det här ska kunna bli bra.

————

-5 kg och – 6 cm i midjan blev resultatet.

Om en stund ska några av de som varit med i Fitnessfighten under februari (eller 30 dgr t o m idag) träffas. Det blir lite mat och vin på stan. Lite att fira finns ju.

Mitt resultat ser du ovan. Ganska ok för en månad.

Ska försöka beskriva hur månaden varit.

Först och främst innebär Fitnessfighten att man tränar 1 tim varje dag i en månad enligt ett särskilt träningsprogram. Till det ska man följa ett visst kostprogram.

Träningen går ut på att man tränar hela kroppen. Dels via två pulshöjande 10 min pass (löpband eller liknande), dels via 9 styrkeövningar med mestadels kroppen som motstånd. Övningarna är så upplagda att man tränar alla delar och framför allt både fram och baksida. Bra för det mesta. För min del har det påverkat ryggen väldigt positivt. Har blivit mycket starkare i mage/rygg och känner alltmer sällan av den onda ryggen.

Kosten har jag haft lite jobbigare med. Kort går den ut på att trycka i sig proteiner och äta minst var tredje timma. Allt för att öka förbränningen.

Vi startade 1 februari. Den 4 februari åkte jag på influensa. Låg däckad i 48 timmar. Försökte hålla kosten under tiden. Det tog 10 dagar innan jag var tillbaka i träning ordentligt igen.
Dag 14 sa kroppen stopp till maten. Fick bara inte i mig mer. En hel del av proteinintaget bestod av keso eller kesella. Man kan ersätta det men det blir så stora mängder att det blir för mycket. Det fungerade bara inte till slut. Dessutom tappade jag all energi. Var helt slut och orkade ingenting. Jag ställde om kosten och gick tillbaka till mer normal (för mig) kost. Som jag brukar äta med viss modifiering. Efter några dagar kom energin tillbaka. Varför det blev som det blev vet jag egentligen inte. Det kan finnas flera orsaker. En sak kan vara att när jag ger mig på något så blir det ofta 110%. Jag följde allting mer eller mindre slaviskt. Skrev in i kalendern när jag skulle äta osv. Kanske borde tagit det lite lugnare.

Glömde visst en sak. Två saker till som ingick, eller inte. Ingen alkohol och inget socker på hela tiden. Det har inte varit något problem. Förutom den 2 februari då jag var på en middag när det var svårt att undvika alkohol och socker.

I grund och botten är jag kritisk till detta. En månads aktivitet, en quick fix, så är allt löst. Men det gav ju resultat. Har även sitt andra tidigare vad som kan åstadkommas. Idag är inte slutet, idag är början.

För min del har det inneburit att jag gått ner en storlek i midjan. Skulle vilja gå ner en till. Tror det vore bra av många skäl. Inte minst för att ryggen skulle må bättre.

För 20 år sedan rehabtränade jag efter en knäoperation. Som en del i träningen gick jag på ett löpband, med en blyväst som vägde 11 kg. Då fick jag en uppfattning om vad det innebar att ha 11 kg för mycket. Man känner sig mycket lättare utan.

Nu börjar det nya…

Kommentera

