Lördag 28 september 2013

För två veckor sedan sprang jag något som kallas Kretsloppet. I Borås. 10 km löpning eller ,som jag nämnt tidigare , det kanske är en definitionsfråga. ”Det går inte så fort men båda fötterna är i luften samtidigt.”

Det gick strålande! I varje fall delvis. Ställde mig i princip sist i sista startgrupp. Pratade med några bekanta som hade för avsikt att gå runt när starten gick. Öppnade väldigt lugnt. Började sätta lite fart efter någon kilometer och hade nog efter ett par kilometer tagit mig förbi de flesta i min startgrupp. Kände mig fantastiskt pigg och höll tempot riktigt bra. Efter sju kilometer högg det till i vaden och sedan var det bara att gå i sakta mak för att komma i mål. Ca. 1.13 tog det och det hade blivit flera minuter snabbare om inte vaden hade gått sönder.

Oavsett kände jag mig både glad och stolt när jag kom i mål. Hade nog egentligen inte trott att jag skulle komma hela vägen. Trots det som hände efter sju kilometer så gick det fantastiskt bra! Inga problem med varken knän eller rygg. Inte ens lite ont.

Det där med vaden fick jag sedan klart för mig är något som populärt kallas ”gubbavad”. Drabbar tydligen medelålders män. Även de i övre medelåldern. Ska visst köpa någon form av strumpa som skyddar mot det. Calf Guard heter det visst.

Träning och fysisk aktivitet har varit en stor del av mitt liv sedan jag var 9 – 10 år. Kan bara återigen konstatera hur mycket bättre man mår när man rör på sig. Man får dessutom så enormt mycket energi i kroppen ju mer man rör på sig.

En god spiral.

Har dessutom gått ner i vikt en hel del det senaste året. Det gör ju det hela inte sämre. Belastningen på knän och rygg blir mindre. Och man mår ännu bättre.

En god spiral.

Konstaterar dock att vikten handlar mer om kosten än att man rör på sig. Ät ”rätt” och rör på dig mer så mår du bättre!

Då skapar du en god spiral.

Kommentera

