Onsdag 17 februari 2016 – Träning

Jag tränar en del. Inget konstigt i det. Eller märkvärdigt. Det är många som tränar. En del tränar väldigt mycket andra inte alls.

Ibland kan jag få lite kommentarer om min tränig. ”Du tränar så mycket” eller ”Vad du håller på”.

För min del handlar det enbart att må bra. Jag har tränat och idrott i mer eller mindre organiserad form i snart 50 år. Under vissa perioder har det blivit lite träning eller ingen alls. Av olika skäl. Det resulterade i viktökning och ”sämre hälsotillstånd”. Till saken hör också att jag haft problem med mina knän i snart 40 år. Jag har genomgått knäoperationer i princip vart femte år sedan början på 80-talet. Efter senaste operationen sa läkaren att nästa gång får vi nog börja byta ut dina knäleder. Ett par år senare märkte jag att det började bli sämre. Jag haltade när jag gick och kunde inte räta på knät.  Då var jag på en läkarundersökning och träffade en sjukskötare. Vi började prata och han tyckte att jag dels skulle gå ner vikt, dels skulle öka träningen.  När jag frågade hur jag skulle gå ner i vikt sa han – ät mindre. Det är inte svårare än så. Och det var inte svårare än så.

Idag är jag 10 kg lättare. Tränar minst 3-4 pass i veckan. Jag mår hur bra som helst. Och det bästa av allt, jag har inte ont i knäna längre. Det ömmar lite ibland men jämfört med smärtan tidigare så är det ingenting. Det kan jag stå ut med. Jag kan t o m springa lite och dessutom spela lita fotboll.

Att knäna blivit så bra låter inte klokt eftersom jag har ganska ordentliga broskskador i båda knäna med hål genom brosket ända in till benet.

Dessutom verkar knäna bara må bättre ju mer jag tränar.

Som de flesta vet så får man energi av att träna också. Massor av energi. Man blir glad och tycker att livet är kul. Man orkar mer. Man mår bra helt enkelt.

Kanske kan det bli en mara en dag…

Kommentera

