Lördag 16 april 2016 – Att leva utan kontanter – Del 1

Livet utan kontanter är här – nästan. Snart är vi där när man måste klara sig utan kontanter.  Då är det bra att se till att skaffa sig alternativen. Det är till och med så att alternativen är en förutsättning för att klara sig överhuvudtaget. Jag säger det till mer eller mindre alla jag träffar idag – ”Se till att skaffa dig alternativen annars kommer du snart få svårt att klara dig att betala i olika situationer ”. Och att det är så kan vi konstatera ibland. Jag läste en insändare nyligen på just det temat. En man som inte klarade av att  gå på en offentlig toalett eftersom han inte klarade/hade tillgång till tekniken. Naturligtvis är det tråkigt när någon hamnar i en jobbig situation men så blir det. Om man inte ser till att skaffa tekniken. Vilket är samma som att tidigare inte förberett sig genom att  ta ut kontanter. En digital skillnad.

Jag har förberett mig och fortsätter göra det. Bilden nedan är från min telefon.  Jag har organiserat appar mm i ett antal mappar efter olika ändamål. En heter ”Pay”. Där har jag (än så länge…) 5 appar. Dessutom har jag ungefär samma mappar i läsplattan.

– Handelsbankens mobilapp, naturligtvis, blir grunden för det mesta
– Mobilt BankID, är också självklart,
– Swish, mycket användbar. Blir förmodligen appen att betala med i butiker snart
– SMS Park, har förenklat parkering på ett väldigt positivt sätt
– Easy Park, behöver den också eftersom jag är i Göteborg ganska ofta och då är den mer användbar

Har du något mer förslag får du gärna tipsa. Skulle också vara intressant att höra om olika situationer där vi ersätter kontanter med någon form av digital betalning.

Fortsättning följer. Nästa mapp att beskriva blir förmodligen ”My economy”

image

#digitalisering #förändring #mobilapp #mobiltbankid #swish #smspark #easypark #attlevautankontanter #kontanter #kontantlöst #cash #cashlesssociety

Kommentera

